1. Úvodné dojednania
Tieto obchodné podmienky spoločnosť ustanovuje podľa § 273 Obchodného zákonníka a platia pre všetky dodávky samolepiacich etikiet a fólií (ďalej tiež etikety, tovar, výrobky, resp. zásielka, dodávka) a iných produktov dodávaných obchodnou spoločnosťou Etis Slovakia, a. s., IČO: 35 822 376, (ďalej len „ dodávateľ“). Platia výhradne tieto Obchodné podmienky. Použitie iných obchodných podmienok, najmä obchodných podmienok odberateľa alebo tretej strany je možné len na základe písomného súhlasu dodávateľa.
2. Uzatváranie zmlúv
Ponuka výrobkov dodávateľa nie je návrhom na uzatvorenie zmluvy a nezaväzuje dodávateľa k dodaniu výrobkov v nej uvedených. Na uzatvorenie zmluvy na základe objednávky odberateľa je vždy potrebný výslovný písomný (listom,e-mailom) súhlas dodávateľa alebo dodanie objednaného tovaru. Po uzatvorení zmluvy je objednávateľ oprávnený zrušiť objednávku z iných ako zákonných dôvodov iba so súhlasom dodávateľa a nahradiť škodu tým spôsobenú.
3. Technologické prevedenie etikiet
a) Technologické zadanie je dané technologickým listom. Akékoľvek technologické zmeny zadania, vrátane zmien v textovom alebo grafickom prevedení etikety pred tlačou, je odberateľ povinný nahlásiť dodávateľovi u farebných etikiet najneskôr do doby podpisu alebo písomného odsúhlasenia poslednej korektúry pri zmenách v grafike a u ostatných etiketách najneskôr do doby podpisu alebo písomného odsúhlasenia tvaru a rozmeru výsekového nástroja pri zmenách tvaru a rozmeru.
b) V prípade doobjednávok etikiet, kedy je technologické a grafické prevedenie rovnaké s poslednou dodávkou, nie je nutné potvrdzovať technologický list ako súčasť zmluvy. V prípade výroby etikety, kde bola vykonaná len grafická úprava, nie je nutné potvrdzovať technologický list ako súčasť zmluvy.
c) Grafické prevedenie etikiet je duševným vlastníctvom dodávateľa, ktorý udeľuje licenciu odberateľovi na jeho bezplatné využívanie iba počas výroby dodávateľom.
d) Pri výrobe objednaného tovaru dodávateľ poskytuje služby využitia tlačovej formy, ktorej životnosť je 15 až 20 km tlače alebo najviac 6 mesiacov od ich výroby podľa toho čo nastane skôr. V prípade zničenia alebo uplynutia životnosti tlačovej formy, je objednávateľ povinný zaplatiť poplatok za využívanie novej tlačovej formy vo výške 50 EUR pre každú tlačovú formu podľa počtu farieb objednaného tovaru. Pri sieťotlači je poplatok za využívanie tlačovej formy 200 EUR. Pre rozmer objednaného tovaru dodávateľ poskytuje službu využívania výsekového nástroja za poplatok vo výške 250 EUR a pri forme na razbu 350 EUR.
4. Dodanie tovaru, prechod vlastníctva, nebezpečie škody
a) Dodacia lehota jednotlivej zákazky je u nového druhu etikiet do 14 pracovných dní od potvrdenia poslednej korektúry a uhradenia dohodnutej výšky zálohy a do 8 pracovných dní od potvrdenia objednávky opakovanej výroby, ak sa nedohodne inak. Omeškania dodávateľa s dodaním tovaru je nepodstatné porušenie zmluvy. Ak dodávateľ dodá tovar pred určenou dobou, je odberateľ povinný tovar prevziať.
b) Tovar je považovaný za dodaný vtedy, ak je odovzdaný odberateľovi v mieste dodania, kedy prechádza na odberateľa vlastnícke právo k tovaru a nebezpečenstvo škody. Prevzatie tovaru odberateľ potvrdí na dodacom liste alebo aspoň na prepravnom doklade zmluvného dopravcu.
c) Odberateľ je povinný pri prevzatí etikiet alebo tovaru dodanú zásielku bezodkladne prezrieť (grafické vyhotovenie, texty, množstvo...). Ak pri zrejmých a na povrchu obalu zásielky rozoznateľných poškodeniach, príp. zjavných a bez ďalšieho rozoznateľných čiastočných strát zásielky tieto poškodenia a straty musí odberateľreklamovať na mieste u dopravcu. O rozsahu poškodenia alebo čiastočnej strate obsahu zásielky musí byť ihneď spísaný reklamačný protokol. Ak nie sú vady, poškodenie alebo čiastočná strata obsahu zásielky pri jej preberaní zjavná, je odberateľ povinný oznámiť dodávateľovi takéto vady, poškodenie zásielky bez zbytočného odkladu potom, čo ju zistil, najneskôr však nasledujúcipracovný deň odo dňa doručenia zásielky.
d) Ak odberateľ výrobky neprevezme, je dodávateľ oprávnený odstúpiť od zmluvy a požadovať okamžité zaplatenie kúpnej ceny alebo výrobky skladovať na účet odberateľa a požadovať okamžité zaplatenie kúpnej ceny. Momentom neprevzatia prechádza na odberateľa nebezpečenstvo škody.
e) S ohľadom na technológiu výroby tovaru môže dodávateľ dodať odberateľovi množstvo s odchýlkou +/- 5%. Odberateľ je povinný zaplatiť za skutočne dodané množstvo.
5) Zodpovednosť za vady, reklamácia
a) Zodpovednosť za vady sa riadi všeobecne záväznými právnymi predpismi. Vzhľadom na zloženie tovaru (obsah lepidla) nároky z vád musia byť uplatnené bezodkladne po ich zistení, najneskôr však v lehote 6 mesiacov od dodania tovaru. Z uvedeného dôvodu je odberateľ povinný skladovať tovar v podmienkach primeraných povahe tovaru. Odberateľ musí umožniť dodávateľovi, v prípade požiadavky dodávateľa fyzické overenie oprávnenosti reklamácie. V opačnom prípade zanikajú nároky odberateľa z vád tovaru. Zodpovednosť za vhodnosť použitia tovaru musí byť výslovne písomne dohodnutá.
b) Reklamovaný tovar musí byť skladovaný oddelene až do vybavenia reklamácie a akékoľvek disponovanie s týmto tovarom, ktoré by mohlo sťažiť alebo znemožniť preverenie reklamovaných nedostatkov je bez predchádzajúceho súhlasu dodávateľa neprípustné. V opačnom prípade zanikajú nároky odberateľa z vád tovaru.
c) Odberateľ je povinný reklamovaný tovar presne identifikovať predložením identifikačného štítku dodávateľa, ktorý je umiestnenýna každom kotúči s etiketami, prípadne na každej krabici, v ktorých sú etikety umiestnené. Na identifikačnom štítku (ďalej len ID štítok) je hlavne číslo zákazky, číslo materiálu a číslo druhu etikety. Odberateľ berie na vedomie, že ID štítok je pre dodávateľa základným identifikačným dokladom o pôvode tovaru a bez predloženia reklamovaného tovaru spolu s príslušným ID štítkom má dodávateľ právo reklamáciu neuznať.
d) Dodávateľ má právo určiť, akým spôsobom vybaví reklamáciu. Uplatnenie reklamácie nemá vplyv na povinnosť odberateľa zaplatiť kúpnu cenu.
e) Dodanie tovaru s vadami alebo v dodatočnej trojdňovej dodacej lehote nie je podstatným porušením zmluvy.
f) V prípade dodania vadného tovaru, ak tovar má vady zistiteľné už pri prezretí tovaru pri jeho dodaní a odberateľ neprezrel dodaný tovar bezodkladne po jeho dodaní alebo po bezodkladnom prezretí tovaru pri jeho dodaní tieto vady bezodkladne neoznámil dodávateľovi, nemá nárok na náhradu škody.
6) Cena, platobné podmienky
a) K cenám sa účtuje DPH podľa platných právnych predpisov. Cena za dopravu nie je zahrnutá v cene tovaru..
b) Dodávateľ si vyhradzuje právo zmeniť dohodnutú cenu výrobkov pokiaľ dôjde k zmene devízového kurzu alebo k zmene štátom alebo obcou uložených daní alebo v prípade preukázateľného minimálne 3 % objektívneho zvýšenia nárastu nákladov na výrobu etikiet a to oznámením novej ceny. Zmena ceny nadobúda účinnosť po uplynutí 7 dní od jej oznámenia. Objektívnym nárastom nákladov sa rozumie predovšetkým nárast ceny médií, energií, materiálov, z ktorých sa etikety vyrábajú, colných a iných poplatkov nutných k dovozu materiálov zo zahraničia, atď.
c) Splatnosť faktúr je 14 dní od dodania objednaného tovaru a pri zálohových faktúrach 14 dni od ich odoslania. V prípade sporu ohľadne doručovania zásielok má sa za to, že zásielka sa považuje za doručenú v tretí deň od jej odoslania a to aj v prípade ak sa o nej odberateľ nedozvie. Oprávnené námietky k faktúre sa musia oznámiť dodávateľovi v lehote jeho splatnosti. Opravaformálnych chýb faktúry nemá vplyv na jej splatnosť.
d) Odberateľ je oprávnený započítať svoje pohľadávky voči dodávateľovi iba vtedy, pokiaľ je jeho pohľadávka voči dodávateľovi priznaná právoplatným rozhodnutím súdu. Odberateľ je oprávnený postúpiť tretej osobe akúkoľvek pohľadávku voči dodávateľovi, zriadiť na ňu záložné právo iba s predchádzajúcim písomným súhlasom dodávateľa.
e) V prípade omeškania odberateľa s úhradou peňažných záväzkov voči dodávateľovi, je odberateľ povinný platiť úrok z omeškania vo výške 0,05 % denne z dlžnej sumy od začiatku omeškania až do úplného zaplatenia.
f) V prípade, že je odberateľ v omeškaní s plnením niektorej zo svojich povinností má dodávateľ právopozastaviť plnenie svojich zmluvných povinností. V prípade, že je odberateľ voči dodávateľovi v omeškaní s ktoroukoľvek platbou o viac ako 15 dní, jedodávateľ oprávnený v takomto prípade započítať svoje pohľadávky so zálohovými platbami, ktoré už odberateľ uhradil dodávateľovi na realizáciu nových zákaziek. Z ktorýchkoľvek vyššie uvedených opatrení nenesie dodávateľvoči odberateľovi žiadnu zodpovednosť za akékoľvek škody, ktoré tým môžu odberateľovi vzniknúť.
8. Vyššia moc
Dodávateľ nenesie zodpovednosť za porušenie povinností a za škodu vzniknutú v dôsledku vyššej moci. Za vyššiu moc budú považované nasledujúce skutočnosti, pokiaľ znemožnia realizáciu objednávky alebo spôsobia, že takáto realizácia sa stane neprimerane komplikovaná: prírodné katastrofy, vojna, občianske nepokoje, rekvizície, reštrikcie zo strany štátu, zákazy alebo právne opatrenia akéhokoľvek druhu, dovozné alebo vývozné obmedzenia, štrajky, výluky, pracovné konflikty, epidémie, nákazy, požiar, havária alebo akékoľvek iné dôvody, ktoré sú mimo vplyvu a kontroly dodávateľa. V prípade výskytu prípadov vyššej moci ako sú vyššie popísané bude dodávateľ oprávnený od zmluvy jednostranne odstúpiť.
9. Záverečné ustanovenia
a) Podstatným porušením zmluvnej povinnosti odberateľa sa považuje najmä neposkytnutie požadovanej súčinnosti, omeškanie odberateľa s úhradou za tovar a to aj v časti viac ako 5 dní.
b) Neplatnosť, neúčinnosť alebo nevynútiteľnosť niektorého ustanovenia nemá vplyv na platnosť, účinnosť a vynútiteľnosť ostatných ustanovení obchodných podmienok.
c) Všetky právne vzťahy vyplývajúce zo zmlúv na jednotlivé objednávky etikiet medzi dodávateľom a odberateľom sa riadia výlučne právom Slovenskej republiky. Kolízne normy sú vylúčené.
d) Odlišné dojednania v kúpnej alebo rámcovej zmluve majú prednosť pred znením OP.
V Bratislave dňa 7.9.2023
ETIS Slovakia a.s.
Ing. Marián Haborák
Predseda predstavenstva